رفتن به محتوای اصلی
x

معرفی گروه اخلاق در سلامت

اگر بر اساس يكي از تعريف هاي موجود، اخلاق پزشكي را مجموعه اي از بايدها و نبايدهاي كاركنان سلامت بدانيم؛ بررسي ها و بايسته هاي اخلاقي هيچ گاه از طبابت و زندگي بشري جدا نبوده است. در دانشكده پزشكي، همواره درس اخلاق و توصيه هاي اخلاقي همراه تدريس و آموزش رشته پزشكي ارائه مي شده است. از سال 1373 با تشكيل دفتري در معاونت فرهنگي دانشجويي وزارت متبوع، توجه ويژه اي به موضوع اخلاق پزشكي شد و تدريس اين واحد به سمت دقت بيشتر و نظام مند شدن پيش رفت. تا سال 1389 گروه پزشكي اجتماعي مسئوليت ارائه اين درس را برعهده داشت و در دانشكده پزشكي گروه مشخص و مجزائي به نام گروه اخلاق پزشكي وجود نداشت. در سال 1389 «گروه اخلاق پزشكي» با مديريت استاد خوش نام و با سابقه دانشكده پزشكي، استاد دكتر ابراهيم اسفندياري، متخصص آناتومي؛ در دانشكده پزشكي تشكيل شد اما هيچ عضو رسمي و دانش آموخته اي نداشت و تاكنون هم ندارد. از اين رو گروه به شكل مجازي و با استفاده از توان اساتيد علاقه ­مند ساير گروه­ها اداره مي شد. از همان سال يكي از دانشجويان PhD اخلاق پزشكي كشور به نام دکتر محسن رضائی آدریانی، با گروه شروع به همكاري نمود و ضمن استفاده از اساتيد علاقه­ مند دانشكده، براي هرچه بهتر ارائه شدن اين درس براي ارائه برخي از جلسات از توان و استعداد ديگر دانشگاه­هاي كشور هم استفاده گرديد. همزمان با پي گيري فراوان مدير گروه و به منظور ارتقاي كيفيت درس اخلاق پزشكي 2 واحدي دانشجويان پزشكي، با مصوبه شوراي آموزشي دانشگاه، تك درس 2 واحدي به سه قسمت و سه درس مجزا تقسيم شد: «5/0 واحد (مطالب مقدماتي و پايه) در دوره ICM، 1 واحد(موارد اخلاق كاربردي پزشكي) در دوره كارآموزي باليني و 5/0 واحد (باقيمانده مباحث و بررسي عملي كارورز از لحاظ رعايت اصول و قواعد اخلاق پزشكي) در دوره كارورزي.»

از سال 1392 استاد خوش نام ديگري از دانشكده پزشكي، استاد دكتر بهزاد شمسی موركاني متخصص كودكان و نوزادان مديريت گروه را برعهده گرفت كه تاكنون ادامه دارد. در اين مدت پي گيري هاي فراوان براي تعيين طرح درس عملي در دوره كارورزي انجام شده و به لطف خداوند متعال آمادگي قابل قبول ارائه اين درس از اول مهرماه 1394 به وجود آمده است.

لازم به ذکر است در بیست و هشتمین جلسه شورای دانشگاه مورخ 18/5/96 گروه اخلاق پزشکی به گروه اخلاق در علوم سلامت دانشگاه تغییر نام یافت و محل استقرار آن در دانشکده پزشکی مشخص گردید.

از دیماه سال 1398 سرکار خانم دکتر ندا یاوری دانش آموخته این رشته تعهدات خود را رسماً در گروه شروع کردند و با توجه به ابلاغی که از طرف جناب آقای دکتر نعمت بخش رئیس محترم دانشکده پزشکی صادر گردید ایشان از اسفندماه 98 به عنوان معاون آموزشی گروه معرفی شدند.

 

 

ماموریت:

ماموریت گروه، ارتقاء سطح توانمندي دانشجويان طب عمومي، دستياران تخصصي و فوق تخصصي و دانش آموختگان رشته پزشكي براي ارايه مراقبت‌هاي سلامت و با رعایت اخلاق پزشکی متعالي و رفتار حرفه‌اي است.

اين گروه برای دستیابی به اخلاق و رفتار فوق با استفاده از مبانی دین اسلام و سابقه طب ایرانی موارد زیر را پیگیری می کند:

استفاده از دانش كاربردي و روزآمد ملی و بین المللی حوزه اخلاق و كسب مهارتهاي ضروري اخلاق عملي تلاش خواهد نمود که علاقه مندي روزافزون و تعهد لازم در فراگيران و تعامل با خدمت گيرنده ها را عيني نماید.

اين رسالت با بهره‌گيري از همکاري تنگاتنگ ساير گروه‌ها به عنوان علمی بین رشته ای استحکام مي‌يابد تا دانشکده و دانشگاه بتواند در حد شایستگی ها پيشگام حفظ اصول اخلاق حرفه‌اي و ارتقاء آن باشد.

تحقیقات گروه با بهره گيري از اساتيد مجرب و علاقمند و دانشجويان و دستياران پرتلاش و با انگيزه و تعامل و همكاري موثر با نظام ارائه خدمات و ارايه‌دهندگان و گيرندگان خدمات سازماندهي می شود.

اين تحقيقات در راستاي نيازهاي در حال تغيير جامعه (استان وكشور) و به منظور پاسخگويي به آنها و با استفاده از منابع غني اسلامي- ايراني و به منظور توليد علم اجرا مي‌گردد. مجموع اين فرآيندها در جهت خدمت‌رساني برجسته و حمايت(Advocacy)  از حوزه اخلاق فرد خانواده، جامعه آنها و الگو بودن جامعه دانشگاهي خواهد بود.

 

هدف کلی:

مراقبت با كيفيت بهتر خدمت گیرنده با جهت‌گيري اخلاق پزشکی و رفتار حرفه‌اي متعالي و توليد دانش كاربردي مبتنی بر شواهد و حضور در عرصه‌هاي خدمات براي ارايه مشاوره اخلاق پزشكي و...

 

هدف اختصاصی:

  • تدوین برنامه راهبردی گروه.
  • تشکیل ساختارهای عملياتي (مديريتي، هیات علمی، مشورتی بین رشته ای) گروه.
  • تدوین برنامه سالیانه گروه باتوجه به برنامه راهبردی.
  • نیاز سنجی برای تدوین اهداف  یادگیری فراگیران.
  • تدوین برنامه های درسی فراگیران.
  • مشخص نمودن منابع مورد نیاز برنامه های درسی اعم از هیات علمی، مدیریتی، عرصه های یادگیری و...
  • مشخص نمودن محورهای تحقیقاتی مربوط به گروه اخلاق پزشکی.

حضور در مراکز ارائه خدمات و کمیته های اخلاق مربوطه