رفتن به محتوای اصلی
x

سوالات متداول

سوالات متداول خدمات ماشینی

 1. چگونه می توانم عکسم را بارگذاری کنم؟

پاسخ: اگر برای شما عکسی بارگذاری نشده باشد بایستی پس از ورود به سامانه سما از منوی اطلاعات آموزشی گزینه بروز رسانی تصویر دانشجویی را انتخاب نمایید. اما در صورتی که بخواهید عکس دیگری بارگذاری کنید،  همراه با فایل اسکن شده عکستان به آموزش دانشکده مراجعه نموده تا برایتان عکس جدید را بارگذاری کنند.

 

 2. در صورت فراموش کردن رمز عبورم، از چه طریق می توانم آن را بازیابی کنم؟

پاسخ: با مراجعه یا تماس با آموزش دانشکده خود امکان اطلاع از رمز شما وجود دارد.

 

 3. اگر امکان مشاهده کارنامه برایم فراهم نباشد از چه طریقی می توانم مشکل را حل نمایم؟

پاسخ: پس از ورود به سامانه سما از منوی اطلاعات آموزشی گزینه اطلاعات فردی دانشجو را انتخاب نموده و پس از تکمیل آن از سامانه خارج شوید. پس از ورود مجدد به سامانه امکان مشاهده کارنامه برایتان وجود خواهد داشت.

 

 4. چرا امکان ثبت اعتراض به نمره برایم وجود ندارد؟

پاسخ: ممکن از بیش از 72 ساعت از ثبت نمرات موقت استاد گذشته باشد و یا استاد هنوز نمرات تمامی دانشجویان را ثبت موقت نکرده باشد.

 

 5. از چه طریقی می توانم نسبت به اخذ کارت دانشجویی اقدام نمایم؟

پاسخ: پس از انجام ثبت نام و در مهلت مقرر با مراجعه به اداره خدمات ماشینی، واقع در معاونت آموزشی دانشگاه می توانید جهت دریافت کارت دانشجویی اقدام نمایید.

جهت دریافت کارت المثنی لازم است از طریق لینک

https://edu.mui.ac.ir/fa/khedmat/%D9%85%DB%8C%D8%B2-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%A7%D9%86 وارد شده و بر روی  " تقاضای صدور المثنی کارت دانشجویی " کلیک نمایید تا فرم مربوطه جهت تکمیل در اختیار شما قرار گیرد. پس از گرفتن کلیه امضاها با مراجعه به اداره خدمات ماشینی واقع در معاونت آموزشی می توانید کارت المثنی را دریافت نمایید.

 

سوالات عمومی آئین نامه آموزشی

1-دروس عمومي به چه دروسی اتلاق می شود؟

پاسخ:   دروسي است كه به منظور توسعه بخشيدن به اطلاعات عمومي دانشجويان و رشد و بينش فرهنگي آنان بر اساس فرهنگ و معارف و عقايد اسلامي و نيز آشنايي با روشهاي علمي عرضه ميشود. اين دروس براي كليه دانشجويان تمامي رشته هاي علوم پزشكي در مقاطع تحصيلي كارداني، كارشناسي پيوسته و ناپيوسته و دوره هاي دكترای عمومي الزامي است.

2-دروس اختصاصی به چه دروسی اتلاق می شود؟

  پاسخ : اين دروس به دو دسته: دروس پايه و دروس تخصصي رشته به شرح زير تقسيم مي شود:

الف: دروس پايه ، دروسي است كه براي آماده نمودن دانشجو ، توسعه اطلاعات و تقويت بنيه و بينش علمی وي و درك بهتر دروس تخصصي رشته عرضه مي شود.

ب: دروس تخصصي رشته ، دروسي است كه صرفاً به منظور ايجاد و افزايش كارآيي هاي علمي و عملي يك رشته تدريس مي شود.

3-دروس جبرانی به چه دروسی اتلاق می شود؟

پاسخ:   در صورتي كه دانشجو دروسي را درمقطع قبل نگذرانده باشد موظف است اضافه بر واحدهاي درسي مقرر، به تشخيص گروه آموزشي ومطابق برنامه آموزشي مربوط، آن دروس را به عنوان دروس جبراني بگذراند.

4-دروس اجباری به چه دروسی اتلاق می شود؟

پاسخ: دروسي است كه فارغ التحصيل شدن  دانشجو منوط به گذراندن آنهاست و با دروس ديگر قابل تعويض نمي باشد.

5-دروس اختیاری به چه دروسی اتلاق می شود؟

    پاسخ :دروسي است كه با توجه به مقررات و برنامه هاي آموزشي ميتوان آنها را از ميان مجموعه اي از دروس انتخاب كرد.

6-دروس پیشنیاز به چه دروسی اتلاق می شود؟

  پاسخ : دروسي است كه گذراندن آنها براي گرفتن يك درس ديگر ضروري است.

دروس جبراني يا اجباري مي توانند پيش نياز باشند . دروس اختياري نمي توانند پيش نياز باشند.

7-دروس کارآموزی به چه دروسی اتلاق می شود؟

   پاسخ:   دروسي است كه در محيط كارواقعي(بيمارستان، درمانگاه ، مراكز خدمات درماني) و يا در محيط شبيه سازي شده (مركز مهارتهاي باليني) براي آموزش مهارتهاي عملي ارائه مي شود.

8-دروس کارورزی به چه دروسی اتلاق می شود؟

پاسخ:  دروسي است كه در محيط كار واقعي و براي كسب تسلط بر مهارتهاي عملي ارائه مي شود.

9- دروس كارآموزي در عرصه به چه دروسی اتلاق می شود؟

 پاسخ : دروسي است كه با هدف آموزش مهارتهاي عملي در عرصه ارائه خدمات بهداشتي درماني ارائه مي شد. 

 10-در حین تحصیل و  در مورد کلاسهای درس چه کسی مرا راهنمایی می کند ؟

پاسخ : استاد راهنما که از همان ابتدا برای دانشجو مشخص می گردد.

11-برای انصراف از تحصیل چه اقدامی لازم است ؟

پاسخ : دانشجويي كه تمايل به انصراف از تحصيل داشته باشد بايد درخواست انصراف خود را شخصاً به اداره آموزش دانشگاه تسليم نمايد. در اين صورت مجاز است فقط براي يك بار حداكثر تا يك  ماه قبل از پايان همان نيمسال ، تقاضاي انصراف خود را پس بگيرد. پس از انقضاي اين مهلت، حكم انصراف از تحصیل وی صادر خواهد شد ودانشجو پس از آن حق ادامه تحصیل در آن رشته را ندارد.

12- من دانشجوی انصرافی دانشگاه دیگر می باشم برای تطبیق دروس گذرانده چه فرایندی را باید انجام دهم؟

پاسخ : با ارائه درخواست به آموزش دانشگاه  ریزنمرات گذرانده ازدانشگاه قبلی استغلام وجهت تطبیق به دانشکده ارسال خواهدشد

 فرایند  انتقال ومیهمانی  دانشجویان

1-اصول کلی انتقال ومیهمانی دانشجویان چگونه است؟

پاسخ: توافق دانشگاههای مبدأ و مقصد، شرط اصلی میهمانی و انتقال و انتقال توام با تغییر رشته می باشد و این دانشگاه درخواست دانشجویانی را بررسی می نماید که از حداقل معدل لازم مندرج در این آئین نامه برخوردار باشند.

با توجه به آئین نامه های آموزشی مصوب شورای عالی برنامه ریزی وزارت متبوع، دانشجویان متقاضی میهمانی و انتقال به شرط داشتن حداقل معدل کل لازم و دارا بودن یکی از شرایط زیر از اولویت میهمانی و یا انتقال برخوردار خواهند بود .

شهادت، فوت یا معلول شدن سرپرست خانواده دانشجو بعد از قبولی در دانشگاه ، بطوری که وی به تشخیص مراجع قانونی به عنوان کفیل خانواده شناخته شود.

بیماری صعب العلاج یا معلولیت مؤثر دانشجو بعد از قبولی دانشگاه ، به نحوی که به تشخیص شورای پزشکی دانشگاه قادر به ادامه زندگی به طور مستقل نباشد و ضرورت انتقال وی محرز باشد .

ازدواج رسمی و دائمی دانشجوی دختر بعد از قبولی در دانشگاه که محل تحصیل یا اشتغال شوهر به تأئید مراجع ذیربط، در استان اصفهان (بجز توابع دانشگاه علوم پزشکی کاشان) باشد.

2- آیا دانشجویان متقاضی میهمان وانتقال  دردانشگاه علوم پزشکی اصفهان شهریه پرداخت می کنند؟

پاسخ : بر اساس مصوبات هیات امناء، دانشجویانی که از شرایط مذکور در بند 1 برخوردار نیستند ولی به دلایل دیگری متقاضی میهمانی و یا انتقال می باشند، در صورت وجود ظرفیت پذیرش مازاد و احراز شرایط میهمانی و انتقال، در قالب پردیس خودگردان و با پرداخت شهریه براساس شیوه نامه مربوطه، میهمان یا منتقل می شوند. برای دریافت پاسخ  تکمیلی  با کارشناس مربوطه جناب آقای اقبالی - تلفن : 03137928012 تماس حاصل نمایید

3- میزان ظرفیت پذیرش دانشجوی میهمان دردانشگاه علوم پزشکی اصفهان چه میزان می باشد؟

 پاسخ :حداکثر ظرفیت پدیرش دانشجوی میهمان در کلیه رشته ها به استثناء موارد زیر حداکثر معادل 10درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه بر اساس ظرفیت اعلامی سازمان سنجش در آزمون سراسری سال تحصیلی 1401-1400 میباشد که توسط دانشجویان متقاضی مشمول پذیرش و در صورت عدم تکمیل، باقیمانده آن در قالب ظرفیت مازاد (پردیس خودگردان) تخصیص خواهد یافت.

4-شرایط انتقال ومیهمانی دردانشگاه علوم پزشکی اصفهان چگونه است؟

پاسخ : این دانشگاه برای سال تحصیلی 1401-1400 در بازه زمانی که وزارت متبوع تعیین نموده است و با توجه به ظرفیت محدود و کثرت متقاضیان، مطابق امتیاز بندی خود بشرح جدول پیوست، با درخواست دانشجویان حائز بالاترین امتیازها موافقت خواهد نمود. ضمنا این دانشگاه سالانه فقط یک نوبت درخواست میهمانی و انتقال می پذیرد و برای نیمسال دوم تحصیلی، درخواست میهمانی و انتقال جدید پذیرفته نخواهد شد.

5- آیا دانشگاه  علوم پزشکی اصفهان برای دانشجویان انتقالی ومیهمان خوابگاه دراختیارشان می گذارد؟

 پاسخ :خیر هیچگونه  تعهدی ندارد.

 

 

6- شرط بررسی درخواست  میهمانی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان چگونه است؟

پاسخ : الف )کلیه دانشجویان متقاضی میهمانی می بایست در دوره دکترای عمومی حداقل 2 نیمسال و در دوره کارشناسی پیوسته و ناپیوسته حداقل 1 نیمسال را در دانشگاه مبدا گذرانده باشند. بر این اساس درخواست میهمانی دانشجویان دوره دکترای عمومی ورودی بهمن 99 برای نیمسال دوم 1401-1400 بررسی می شود.

7- شرایط بررسی درخواست میهمانی دردانشگاه علوم پزشکی اصفهان به صورت تک درس چگونه است؟

 پاسخ :دانشجویان متقاضی میهمانی تا سقف 6 واحد ، در قالب تکدرس و خارج از ظرفیت پذیرش می شوند و به شرط موافقت دانشگاه مبدا و دانشکده مربوطه در این دانشگاه، در خواست آنان خارج از سامانه نیز قابل بررسی است. (با دریافت شهریه بر اساس مصوبات هیأت  امنا دانشگاه)

8-در چه موارد پذیرش دانشجوی متقاضی میهمانی و انتقال مشروط به ثبت نام در سامانه میهمانی و انتقال، خارج از ظرفیت اعلام شده صورت می گیرد؟

پاسخ: الف : دانشجویان کلیه رشته ها باداشتن معدل کل 18 درکلیه مقاطع عمومی.  

ب : حائزین رتبه اول تا دهم کشوری در آزمونهای جامع علوم پایه ، دارندگان مدال های المپیادهای جهانی، رتبه اول المپیادهای علمی دانشحویی کشور و حافظان کل قرآن کریم.

ج : کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وفرزندان آنان.

د : رتبه های زیر 100 آزمون سراسری سهیمه مناطق.

9- شرط بررسی درخواست  انتقال دردانشگاه علوم پزشکی اصفهان چگونه است؟

پاسخ :ادامه تحصيل متقاضي در دانشگاه مبداء ازنظر مقررات آموزشي و انضباطي بلامانع باشد. 2- متقاضي حداقل دو نيمسال ازدوره آموزشي خود را در دانشگاه مبداء گذرانده باشد. 3- واحدهاي باقيمانده دانشجو براي دانشگاه مقصد،حداقل نصف كل واحدهاي دوره باشد.4- داشتن  نمره قبولی آخرین فرد پذیرفته شده در رشته و سهمیه مربوطه را در آزمون سراسری سال ورود خود در دوره روزانه یاپردیس خودگردان این دانشگاه داشته باشد. 5-گذراندن حداقل دونیمسال میهمانی دردانشگاه علوم پزشکی اصفهان-داشتن حداقل معدل 15 –کسب امتیاز لازم براساس شاخص های امتیاز بندی

 ب ) با توجه به آئین نامه های آموزشی مقاطع دکترای عمومی و نامه شماره 1313/500/د مورخ 04/04/96 وزارت متبوع، متقاضیان انتقال بایستی نمره قبولی آخرین فرد پذیرفته شده در رشته و سهمیه مربوطه را در آزمون سراسری سال ورود خود در دوره روزانه این دانشگاه (یا در صورت تمایل دانشجو، در دوره پردیس خودگردان این دانشگاه) را کسب نموده باشند.

 

ب ) دانشجویان دوره دکترای عمومی که شرط مذکور در بند الف را داشته باشند و همچنین دانشجویان دوره کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، بایستی ابتدا در این دانشگاه حداقل 2 نیمسال میهمان شده  و بطور میانگین حداقل 14 واحد درسی را در هر نیمسال گذرانده باشند، چنانچه در مدت میهمانی در دوره دکترای عمومی معدل کل حداقل 15 و در دوره کارشناسی پیوسته وکارشناسی ناپیوسته معدل کل حداقل 16 را کسب نموده باشند، به شرط نداشتن منع آموزشی و انضباطی در دانشگاههای مبدأ و مقصد، می توانند درخواست انتقال دائم خود را همراه با مدارک و مستندات در سامانه انتقال و میهمانی ثبت نمایند.

10-ضوابط وزمان ارائه مدارک جهت   بررسی  درخواست انتقال توأم با تغییر رشته ، تغییر رشته ودانشجویان متقاضی  انتقال از خارج کشور چگونه است؟

پاسخ :الف ) درخواست دانشجویان متقاضی انتقال توأم با تغییر رشته و تغییر رشته در صورت موافقت دانشکده مربوطه و خارج از چارچوب سامانه وزارتی و زمان بندی آن قابل انجام است. لذا کلیه متقاضیان انتقال توام با تغییر رشته، لازم است مدارک خود را در بازه زمانی یکم تیرماه تا 6 مرداد ماه 1400، به اداره خدمات آموزشی دانشگاه تحویل نمایند.

ب )درخواست دانشجویان ایرانی متقاضی انتقال از دانشگاه های خارج کشور با ارائه مستندات مربوط به موافقت مرکز خدمات آموزشی وزارت متبوع، یکم تیرماه تا 6 مرداد ماه 1400 توسط اداره خدمات آموزشی اخذ گردیده و به دانشکده مربوطه ارسال خواهد شد.  مصاحبه ایشان توسط دانشکده ها درهفته سوم مرداد انجام می گیرد.  نتایج مصاحبه بلافاصله به مدیریت امور آموزشی ارسال و جهت تصمیم گیری نهایی در شورای میهمانی و انتقال مطرح خواهد شد.

11) شرایط تغيير رشته دانشجویان چگونه است؟

پاسخ  حداقل یک نیمسال واحد های دوره راگذرانیده باشد وحد اکثر یک سوم كل واحدهاي دوره را درمقاطع دکترای عمومی وکمتر ازیک دوم واحدهای دوره رادرمقاطع کارشناسی گذرانیده باشد.

12-نحوه اطلاع ازشرایط انتقال ومیهمانی  در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان چگونه است؟

پاسخ:الف)  مراجعه به سایت معاونت آموزشی /قسمت میهمانی و انتقال به آدرس https://edu.mui.ac.ir

ب : در صورت عدم رسیدن به  پاسخ سوال مورد نظر در سایت  تماس با کارشناس مربوطه (مسئول امور میهمان و انتقال دانشجویان مقاطع  عمومی) آقای مسعود نقاش - تلفن: 03137928044

13-زمان ثبت نام در سامانه میهمان و انتقال چه تاریخی می باشد؟

  پاسخ:زمان بر اساس جدول زمانبدی که مرکز خدمات آموزشی وزارت مشخص می کند می باشد که معمولا از اوایل اردیبهشت تا اوایل خرداد ماه می باشد.

 

14-آدرس سامانه میهمان و انتقال جهت ثبت درخواست دانشجویان متقاضی چیست؟

پاسخ:سامانه درخواست میهمانی : https://guest.behdasht.gov.ir

سامانه درخواست انتقال: https://transmission.behdasht.gov.ir

15-جهت ثبت نام در سامانه میهمان و انتقال چه مدارکی نیاز است؟

 پاسخ: تصویر کارنامه دروس گذرانده ، فرم درخواست میهمانی یا انتقال، تصویر کارت دانشجویی وسایر مدارکی که درسامانه میهمان وانتقال تعریف شده است.

سوالات رایج دوره کارشناسی ارشد

1. به ازای گذراندن چند واحد از دروس جبرانی یا کمبود یک نیمسال، به طول مدت تحصیل دانشجو افزوده می شود؟ پاسخ: 12 واحد درسی

 

2. حداقل نمره قبولی در هر درس اختصاصی اجباری و اختصاصی اختیاری چند می باشد؟

پاسخ:  14 از 20

 

3. حداقل نمره قبولی در هر درس کمبود یا جبرانی چند می باشد؟

پاسخ: 12 از 20

 

4. دانشجوی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته می تواند حداکثر از چند نیمسال مرخصی تحصیلی استفاده کند؟

پاسخ: از یک نیمسال مرخصی تحصیلی و اخذ مرخصی تحصیلی در اولین نیمسال تحصیلی مجاز نیست.

 

5. میانگین کل نمرات دانشجو در پایان دوره از چه نمره ای نباید کمتر باشد؟

پاسخ:  نمره 14

 

6.انتقال و تغییر رشته و جابه جایی در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته مجاز می باشد؟

پاسخ:  خیر ممنوع می باشد.

سوالات متداول در مقطع دکترای تخصصی PhD و پاسخهای آن:

 

1- حداقل نمره قبولي در دروس اختصاصي و اجباري؟   

پاسخ: حداقل نمره قبولي در هر درس اختصاصي اجباري و اختصاصي اختياري14  از20 و هر درس كمبود يا جبراني 12 از20 است. چنانچه نمره دانشجو در يك درس كمتر از اين مقادير باشد بايد آنرا تكرار نمايد.

 

2- درچه صورت دانشجو مشروط می شود؟

پاسخ: ميانگين نمرات دروس دانشجو در دوره دكتري تخصصي (Ph.D) در هر نيمسال تحصيلي ، نبايد از 15 كمتر باشد؛ چنانچه کمتر از 15 باشد، دانشكده به دانشجو اخطار خواهد داد. لازم به ذکر است در نیمسال بعدی دانشجو محدوديتي از لحاظ انتخاب واحد نداشته و می تواند  8 تا 12 واحد درسی اخذ نمايد. اگر ميانگين نمرات دانشجو در دو نيم سال تحصيلي  اعم از متوالي يا متناوب كمتر  از 15 باشد، آن دانشجو از ادامه تحصيل در دوره دكتري تخصصي (Ph.D) محروم مي شو د.

 

3- درآزمون جامع چه نمره ای باید کسب کرد؟

پاسخ:  معدل کل نمره دانشجو در آزمون جامع نباید از 15 کمتر باشد.

 

4- دانشجوی PhD  از چند نیمسال مرخصي تحصيلي می تواند استفاده كند؟

پاسخ:  دانشجوي دوره دكتري تخصصي   (Ph.D)مي تواند حداكثر براي دو نيمسال تحصيلي، از مرخصي تحصيلي استفاده كند.

 

5- آیا اخذ مرخصي تحصيلي در نيمسال اول تحصيل مجاز است؟

پاسخ: اخذ مرخصي تحصيلي در نيمسال اول تحصيل مجاز نيست و در موارد استثنايي، اخذ تصميم بر عهده شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه می باشد. مدت مرخصي تحصيلي جزو سنوات تحصيلي دانشجو محسوب مي شود.

 

6- دانشجويان خانم  در صورت بارداری،  از چند نیم سال مرخصي زايمان می توانند استفاده نمايند؟

 پاسخ: دانشجويان خانم شاغل به تحصيل در كليه رشته هاي علوم پزشكي، در صورت بارداری، مي توانند با رعايت ساير ضوابط و مقررات از دو نیم سال متوالی مرخصي زايمان، بدون احتساب در سنوات تحصيلي استفاده نمايند.

 

 

7- دانشجو باید چند نیمسال پایان نامه را انتخاب نماید؟

پاسخ: دانشجو پس از انتخاب واحد پايان نامه، تا زماني كه آن را به پايان نرسانده ، موظف است براساس تقويم دانشگاهي در نيم سال هاي بعد نيز براي آن ثبت نام نمايد. نمره پايان نامه در آخرين نيمسال تحصيلي ، وارد كارنامه دانشجو مي شود.

 

8- شرایط انتقال ، تغيير رشته و جابجايي در دوره دكتري تخصصي(Ph.D) چیست؟

پاسخ: انتقال ، تغيير رشته و جابجايي در دوره دكتري تخصصي(Ph.D) ممنوع است. در موارد استثنایی ، بر اساس درخواست دانشجو، تایید دانشگاههای مبدا و مقصد و تصویب کمیسیون نقل و انتقال معاونت آموزشی وزارت متبوع،  امکان انتقال وجود خواهد داشت.

 

9-شرایط ادامه تحصیل برای دانشجویان شاغل چگونه است؟

پاسخ:  تحصيل در مقطع دكتري(Ph.D) تمام وقت مي باشد بنابراين هر گونه اشتغالي غير از تحصيل براي دانشجو ممنوع است. در زمان ثبت نام بایستی عدم اشتغال دانشجو احراز شود. افراد شاغل ملزم به ارایه ماموریت آموزشی یا مرخصی بدون حقوق می باشند. چنانچه در هر مرحله ای از تحصیل مشخص شود که اطلاعات ارایه شده توسط دانشجو در مورد وضعیت اشتغال نادرست بوده است، قبولی وی کان لم یکن تلقی و از ادامه تحصیل وی جلوگیری خواهد شد.