برنامه راهبردی معاونت آموزشي
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان
۱۳۹۱-۱۳۹۶
چشمانداز معاونت آموزشي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني اصفهان
معاونت آموزشي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان مصمم است از طريق تحقق مباني علمي تصميمگيري در مديريت آموزشي و با توجه به مباني ديني و فرهنگي بعنوان يكي از قطبهاي آموزش علوم پزشكي ادغام يافته و جامعهنگر مطرح گردد.
رسالت معاونت آموزشي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني اصفهان
معاونت آموزشي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان مأموريت دارد با استعانت از خداوند متعال، بهرهگيري از مهارتهاي مديريت آموزشي و اصول حرفهاي گرايي و برنامهريزي در راستاي دانايي محوري و با استفاده از پژوهشهاي كاربردي در حوزه آموزشي و با تكيه بر هماهنگي درونبخشي، از تربيت دانشآموختگاني پاسخگوي نيازهاي در حال تغيير، توانمند و با انگيزه خدمت، اطمينان حاصل نمايند.
ارزشها، معاونت آموزشي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني اصفهان
مباني ديني و فرهنگي
اصول عدالت محوري
دانشگاه مطرح در منطقه مديترانه شرقيEMRO) )
مباني علمي مديريت آموزشي
آموزش علوم پزشكي ادغام يافته و جامعهنگر
اصول حرفهاي گرايي
دانايي محوري
استفاده از پژوهشهاي كاربردي
هماهنگي درونبخشي
پاسخگوئي نيازهاي در حال تغييرجامعه
دانشآموختگاني ، توانمند و با انگيزه خدمت
نقــاط قوت
- ورود دانشجويان با نمرة برتر به اين دانشگاه
- فضاي فيزيكي و امكانات و تجهيزات مناسب براي آموزش
- تنوع رشته ها و مقاطع تحصيلي اين دانشگاه
- دسترسي به سيستم هاي رايانه اي و منابع علمي جديد
- تفويض اختيار به معاونت آموزشي جهت برگزاري دوره هاي كوتاه مدت حرفه اي
- وجود مراكز مناسب براي آموزش باليني
- وجود تجارب مفيد در برنامه هاي مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه
- امكان وضع آيين نامه و دستورالعمل هاي داخلي
- داشتن شناسنامه براي دروس
- برخورداري از تيم رايانه اي توانمند در تامين، توليد و نشر نرم افزارهاي آموزشي مورد نياز دانشگاه و كشور
- فعال شدن مجدد برنامه هاي جامعه نگري
نقــاط ضـعف
- ضعف سيستم نظارت و راهنمائي آموزشي
- چند شغلي بودن برخي مسؤولين و اعضاي هيات علمي
- كمبود انگيزه در دانشجويان و اساتيد بصورت پيش رونده
- روزمرگي حاكم بر سيستم
- ضعف پشتيباني (مالي، اداري) از برنامه هاي آموزشي دانشگاه
- جامعه نگر نبودن اغلب برنامه هاي آموزشي
- ضعف در اجراي مناسب برنامه هاي درسي
- استفاده ناكافي از فناوري اطلاعات (IT)در آموزش
- آرتباط غير شفاف بين دروس و کاربرد آنها در آينده
- ضعف در ضمانت اجراي ضوابط و مقررات آموزشي و ناكافي بودن حمايت و قاطعيت مديران دانشگاه در اجراي تصميمات مربوط به آموزش
فرصتـها
- موقعيت مناسب جغرافيائي، اقتصادي، اجتماعي ؛ سياسي و صنعتي اصفهان
- افزايش تعداد دانش آموختگان علاقه مند به تحصيل در مقاطع تحصيلات تكميلي
- قانون تشكيل هيات امنا و تعيين اختيارات آن
- عنايت رهبري به دانشگاه و دانشگاهيان
- افزايش آگاهي و تقاضاي جامعه براي دريافت خدمات كيفي سلامت
- وجود ادغام بين آموزش پزشكي و بخش سلامت
- رشد تعداد دانش آموختگان متقاضي همکاري با دانشگاه
- اقبال عمومي جامعه به آموزش عالي در گروه پزشكي
- وجود موسسات علمي تحقيقاتي و قطبهاي صنعتي در اطراف اصفهان
- تاکيد و دسترسي به فن آوري پيشرفته براي آموزش
- -وجود برنامه چشم انداز توسعه ۲۰ ساله
تهديدها
- نامشخص بودن روند و زمان تخصيص اعتبارات آموزشي
- فقدان نظام ارزشيابي و اعتبار سنجي مستقل
- عدم تحقق قانون تفويض اختيارات به دانشگاه
- گسترش روحيه مدرك گرايي در جامعه
- ناتواني فارغ التحصيلان در طراحي كسب و كار
- فقدان امكان مشاركت دانشگاه در پذيرش فراگيرندگان
- سيستم نظارت و ارزشيابي نامناسب در وزارتخانه
- نامناسب بودن وضعيت معيشتي كاركنان؛ دستياران و دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه
- طرح خودگرداني و نظام نوين اداره امور بيمارستانها
- حاكميت روابط بر ضوابط در جامعه